söndag 15 februari 2009

Nu är vi på gång!!?


Ja, det blev som jag skrev i morse, att jag är här en gång till idag. Idag har det varit sport på tvn och det kan man ju inte missa, men som sagt man kan göra saker under tiden oxå. Har stickat klart ett par strumpor, bytt i sängarna, tvättat och städat lite. Men framför allt har nu hundträningen kommit igång igen efter en veckas uppehåll. Men det kan man också behöva. Myran fick börja med dummy apportering,( fast egentligen började hon med att springa runt på gården), jag kastade ut dom när inte hon såg, men hon är super duktig på det, men nu kom jag på att jag kanske skulle ägna lite tid åt sakletning istället, det är hon ju inte fullt lika bra på,Hmmmmmm. Ja åter till dagens träning, vi körde linförighet och framförgående det senare fick hon gå långa sträckor, så hon inte vänder sej om och väntar på belöning hade lagt ut dummysar åt bägge hållen, funkade faktiskt göör bra. Gjorde några inkallningar när jag pratade med mej själv, eftersom hon sitter så "lätt", det gick oxå bra. Gjorde till sist lite vanlig apportering, med håll fast övningar. Det kan bli bättre om man säger så, men hon håller ju alltid till man säger loss. Lite med dummy apportering blev det sen, men efter det fick damen vara nöjd.

Jag började med det svåraste för Ripa, det är att gå och kissa när jag håller i kopplet, men hon är lös alltså, hon vill ju in i det så fort som möjligt. När det var avklarat tränade vi lite fot i koppel, och hon har bra poss i både gång och sitt. Fortsatte och träna fot lös och det är mycket svårare, inte för att jag tappar henne men hon har en dålig poss, går för långt ut. Efter det började vi med något nytt rutan, och som ni vet är jag inte bra på att lära in den, klarade inte det med Myran, fast det är klart andra hundar jag haft har ju kunnat det, så jag skyller det på hunden. Jag la en leksak i mitten och Ripa fick springa in och ta den, vi gjorde det 4 gr, och det blev med störning, för det flög småfåglar runt oss hela tiden, men hon klarade det ganska bra, förutom att hon försvann med leksaken ett par gånger, ( men hon grävde inte ner den Marie :-) ). Körde en inkallning, men den var så bra, så bättre kan det inte bli, skryt. Sen var det apportering på tapeten, först hålla, sen hämta, avslutet kunde vara bättre, när hon får hämta apporten, men det ska vi jobba på. Provade oxå en fjärrdirrigering, när jag stod framför, funkade faktiskt över förväntan, hon var kvar på plats, och skulle inte fjäska och in vid sidan. Efter det fick hon också hämta dummys men hon kan ju bara en åt gången än, men hon älskar det.
Som ni hör en nöjd matte har börjat träna sina små igen. Vad tycker ni om kortet föresten? Härligt tycker jag, faktiskt nöjd att vara fotografen. Kramar till er alla. Nu är det bara korna kvar som ska ha sitt och kanske min mage vill ha lite mat oxå.

Inga kommentarer: