tisdag 17 mars 2009

Tok hund, vita faran!!!

Ja ha ännu en underbart solig vår dag, måste nog säga att det är vår just nu. Kan ju bli bakslag än men nu går det åt rätt håll. Idag har jag sovit på förmiddagen. Tog sen en promenad med bägge hundarna innan det var dax för möte på jobbet. Inte var det något speciellt som det gällde, men bra att vara där. Efter det åkte jag och hundarna till betts stuga, hon och hennes hundar kom ju dit oxå, så klart. Vi började med att ta en promenad med alla hundarna, två i koppel och två lösa. Tajj och Myran är ena paret, Athos och Ripa det andra. Dom funkar jätte bra tillsammans. Sen tog jag och tränade Myran först idag, under Ripas högljudda protest. Vi tränade linförighet, o det funkar bra tycker jag. Efter det blev det framförgående med stopp, gick väl ganska bra, men hon har ju lite jobbigt med leksaker, är ju inte så intresserad av dom, och svårt att få ett bestående intresse. Men nöjd med den träningen. Körde sen läggande, inkallning, apportering och hopp, det funkar ju nästan super. Sist tränade vi kryp utan hoppande bakdel, det går bra ibland och ibland inte. Men nöjd med hennes träning. Hon fick sen köra några dummy apporteringar i djupsnön. Bettan tränade Tajj och Athos undertiden jag tränade, hade inte någon jätte bra koll på vad hon gjorde faktiskt.
Här är ett kort på Bettan och Tajj sen i helgen.
Ripas tur kom nu och vi började med lite linförighet, för att komma igång, hon var ju lite het efter att få vänta på sin tur. Sen körde vi fritt följ och jag tycker att hon bitvis har en bra position, nöjd där i alla fall, jobbar ju med klickern. Rutan kör jag med jämna mellanrum under träningen och vi har ju ankanpankan liggande i den. Hon går ut direkt för det mesta. Tränade apportering och för ovanlighetensskull var hon lite het att ta den i munnen idag, det är bättre än att hon inte vill ha den. Bettan kom och stod och tittade på oss lite när vi tränade och det är väl då tok fia lotta kör sitt race. Skulle träna fjärr och det gick inte alls Ripa låg bara och nickade med hunvudet kunde inte sitta upp utan bara for med huvudet, vi skrattade så det nästan inte gick att träna. Sen var det dax för hopp sitt, och vad gör tokan då rå, jo hon sitter och hoppar med frambenen på stället, detta är inte sant tänkte jag, men skrattade gott. Hon hoppade sen, lika med fjärren den gick oxå. Hon fick oxå dummy apportera och hon kan ju inte apportera två utlagda föremål, men idag gick det två gånger, så man får inte ge upp hoppet.
Efter detta blev det budföring för alla hundar, alla skötte sej exemplariskt tycker jag, dom älskar ju detta moment. Tillsist tog vi en promenad till. Nu har vi ätit middag och ska vila lite inför jobbet. Kramar och ha de.

1 kommentar:

Marie sa...

Vad duktiga ni är!!!
KRAM