söndag 5 april 2009

Lördagen=hundträning+hundvänner!!!

Ja lördagen började med att vi( hundarna och jag alltså) åkte till Kårböle och skulle träffa Bettan och Evis. Började med att ta en fika och prata lite hund mm.






Sen fick hundarna som vi skulle träna hårt med i lydnad, ligga platsliggning, det blev med en hel del störning och Ripa blev lite orolig och reste sej, jag var snabbt fram och sa åt henne, och dom som känner den lilla damen vet att då är hon sur sen oftast.
Vi började med att köra Bettan och Athos i appell klass, visst var han lite ring rosstig men han skötte sej väl.
Här är det ett snyggt nedläggande.
Efter dom var det Evis och Mhyrhan som oxå tränade appell klass, vilken ordning hon börjar få på den hunden. Roligt att se.
Här är det apporterings träning, förut fanns det ju ingen, hon ville ju döda apporten.
Nu var det sur Ripas tur, hon var seg som en deg och jobba, men hon skötte sej bra ändå. Det var ju oxå lite blött på backen och det fixar ju den lilla damen inte.

Här hoppar hon och det tycker damen är roligt.

Nu var det budföring med Bettans och Evis hundar. Det var som vanligt super med Athos och Mhyrhan som inte tränat det så mycket, var väldigt duktig, hon fick mej som störning och fixade det ganska bra.

Efter det skulle Ripa apportera lite eftersom vi tänker apport test, men det var inte till någons glädje, gick som skit om man får säga det. Tänkte att detta kommer aldrig att gå, och det vet vi ju inte än, men lösa det bör vi. Men fick många bra tips, som måste testas. Efter det tränade vi dom andra hundarna, Myran, Sampo och Tajj.

Nu var det fika i vårsolen, det var i skugga ca 14 + så vad var det då i solen. Vi satt där och myste en stund innan det var dax för att förflytta oss och göra lite bruks arbete med hundarna. Evis och Mhyrhan började med en patrullstigEvis och Mhyrhan har just hittat en figge på vind. Med ett ljud och två vind. Det gick mycket mycket bra. Hon är duktig, med så lite träning än, men det har väl kanske med figgarna att göra eller är det föraren???
Sen var det dax för ett spår åt Tajj och han fick jobba bra, det behöver den lill pojken.

Efter det hade jag bestämt att Myran måste prova budföring med skott(med tanke på att hon varit skott rädd), så vi testade och hon sprang som hon aldrig gjort annat, vilken känsla det är att hon slipper vara rädd. Även Evis och Bettan tyckte hon var underbar.

Ripa måste oxå få testa skott i samband med apportering, och det var bra, ingen reaktion, skönt.

Sen måste jag åka hem för jag skulle få främmande, det tycker jag är ett knepigt ord, det är ju kända och omtyckta personer som skulle komma och hälsa på.

Birre och Fredrik med hundarna Tyra(min lilla tjej, som kissar på sej och bara piper och låter när hon träffar mej), Hedda och lilla Jenka. Dom bjöd på middag, pizza.
Visst är Jenka söt.
Vi kollade och funderade kring Tyras och Heddas apportering, tror jag kunde ge dom några tips och funderingar kring detta. Efter det var det klipp dax för dom vuxna hundarna, inför utställningen i Lofsdalen. Vi hade en jätte trevlig kväll. Roligt att träffa er, och tack för att ni ställer upp på mej och pushar denna tröga sågbock.
Nej nu har ni fått veta nog om lördagen. Men jag har dom mest underbara vänner man kan tänka sej. Tack för att ni finns i mitt liv, för jag är tacksam att ni finns i mitt. Kramar från oss.

Inga kommentarer: